reklama

Detstvo na dedine

S rodičmi a so súrodencami sme bývali v rodinnom domčeku v malej dedinke v stredných Čechách. Vždy na Veľkonočné sviatky, na Zelený štvrtok, Veľký piatok a Bielu sobotu sme chodievali s väčšou partiou chlapcov rozdelenou na dve skupiny rapkať po dedine. Používali sme rôzne, väčšinou po domácky vyrobené, rapkáče. Kto mal hlasnejší rapkáč, bol najlepší a väčšinou robil šéfa partie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Aby sme sa ráno načas zišli, nespávali sme doma, ale u gazdu v stodole na sene. Gazda nás často chodil kontrolovať, či nerobíme zle, či sa napríklad nehráme so zápalkami, čo sme mali vyslovene zakázané. Medzi rapkaním sme chodievali k potoku rezať vŕbové prútiky. Z nich sme sa spoločne jeden od druhého učili spletať korbáče, aby sme nimi mohli na Veľ­konočný pondelok šibať dievčatá. Kto vedel upliesť korbáč z väčšieho množstva prútikov, vy­slú­žil si obdiv ostatných. Na Bielu sobotu sme chodievali po domoch po výslužku za rap­ka­nie, pričom sme spievali náboženské piesne. Potom sme si v stodole spravodlivo po­de­lili výslužku, či už to boli peniaze, varené vajíčka alebo iné dobroty, ktoré sme dostali od ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počas letných prázdnin tiež bývalo veselo. Chodievali sme sa kúpať do veľkého rybníka. Spomínam si, ako som sa učil plávať. Moja staršia sestra ma držala za ruky a pomaly sme postupovali do hlbokej vody. Poskakoval som vo vode po špičkách nôh, aby sa mi nenabralo do úst. Stávalo sa ale, že som stúpil do jamy a zrazu som sa ocitol pod vodou. Väčšinou to skončilo tak, že som sa dobre napil a veľakrát aj dusil.

Obrázok blogu

Moji starší kamaráti sa rozhodli pre radikálnejší spôsob plaveckého výcviku. Zavolali ma k stavidlu, lebo tam bola voda najhlbšia. Chytili ma za ruky a za nohy a hodili do vody čo naj­ďa­lej od brehu. Nezostávalo mi nič iné, ako robiť rukami nohami pohyby, ktorými som sa udržal na vode. Keď zbadali, že už nevládzem, skočili do vody a vytiahli ma na breh. Po viacerých takýchto pokusoch som prišiel na to, ako sa udržať na vode a potom som sa už len zdokonaľoval v plávaní. Dnes si myslím, že to bol v tom čase najlacnejší a najúčinnejší spôsob, ako sa naučiť plávať, ale najmä, ako sa nebáť vody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Mal som veľa kamarátov, s ktorými sme chodili vždy na jeseň k rybníku chytať ryby. Boli to ryby, ktoré po vypustení a výlove rybníka uviazli v mlákach plných bahna. Väčšinou boli ďalej od brehu a bezmocne sa trepali na hladine mláky. Ryby sme lovili tak, že sme si doniesli dlhšiu a širšiu dosku, položili sme ju na bahno a po nej sme prešli k mláke s rybami. Na koniec palice sme uviazali slučku z tenkého drôtu, do ktorej sme rybu chytili, pritiahli k sebe a vyhodili kamarátom, ktorí boli na brehu

Obrázok blogu

Bol som spomedzi kamarátov najmladší, najmenší a najľahší, takže pri takomto spôsobe lo­vu rýb som bol veľmi platným členom skupiny. Kamaráti totiž predpokladali, že keď sa zaborím do bahna, tak ma skôr a ľahšie vytiahnu. Často som mal problém udržať rovnováhu na labilnej doske. Raz sa mi stalo, že som spadol do bahna, ktoré bolo hlboké po moje ramena. V hustom bahne sa nedalo plávať, cítil som, ako klesám, ale dna som nohami nedo­sia­hol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak som spanikáril, že som klesal ku dnu skôr po hlave ako nohami, pričom som mal bahno všade, ešte aj v ústach. Našťastie jeden kamarát mal so sebou šnúru na vešanie bielizne. Hodil ju smerom na mňa a ako som mlátil rukami okolo seba, zachytil som sa o ňu. Potom ma pomaly pritiahli po šmykľavom bahne k brehu. V ten deň sa pre mňa rybačka skončila. Premočený a špinavý som sa vrátil domov. Pochvalu od rodičov som, prirodzene, nečakal. V tom lepšom prípade na mňa len nakričali. Napriek tomu rád na tieto príhody zo svojho detstva spomínam. Boli to dni plné zábavy a skutočného kamarátstva.

Jozef Bastl

Jozef Bastl

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  86x

Vyrastal som vo viacčlennej rodine v malej dedinke neďaleko Mladej Boleslavy. Vyučil som sa najskôr za baníka, neskôr za automechanika. Vojenskú základnú službu som vykonával neďaleko Bratislavy. Tu som sa aj oženil a založil svoju rodinu. Pracoval som na viacerých postoch vrátane verejnej funkcie. Najdlhšie, takmer tridsať rokov, som pracoval v Československom neskôr v Slovenskom rozhlase, ako vedúci dopravný referent. Zoznam autorových rubrík:  súkromnánezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu